Instagram

باشگاه مشتریان در اثر گردآوردن مشتریان یک مجموعه کنار هم و ثبت اطلاعات آن‌ها به وجود می‌آید. اطلاعات آن‌ها که در یک بانک اطلاعاتی  ثبت شده و می‌توان برای آن‌ها برنامه ریزی مدون انجام داد. بستری برای رفع نیازهای مشتریان، توجه ویژه به آن‌ها و مدیریت صحیح ارتباط با مشتریان. ابزار نسبتاً جدیدی که توسط برخی از شرکت‌های تجاری استفاده می‌شود، مشتریان فعلی و آینده نگر را با انگیزه‌هایی ویژه‌ای برای پیوستن به این باشگاه تشویق می‌کنند.

 

باشگاه مشتریان برای تامین نیازها و منافع بیشتر مشتریان در برندهای تجاری شکل می­گیرد.گرد آمدن مشتریان در یک تشکل ارزش مشتریان بیشتر نموده و حس وفاداری آن­ها را به مجموعه نیز بیشتر کند.معمولا باشگاه مشتریان با اجرای برنامه وفاداری خواهد بود.

باشگاه مشتریان هوشمند بوده و برنامه­های پیوسته­ای جهت مشتریان دارد.یکی از اهداف آن در جهت فروش بیشتر و کسب منافع برای دو طرف است.پس از جمع­آوری اطلاعات مشتریان،باشگاه از سلایق،علاقه مندی و درخواست­های آنها اطلاع یافته و بوسیله آن آینده مجموعه های تجاری را ترسیم و مطلوب می­کند.تولیدات،خدمات و سایر فعالیت­های هر مجموعه­ای با استفاده از اطلاعاتی که از این بخش بدست می­آید،می­تواند توسعه یافته و در جهت رضایت مشتریان گام بردارد.

 

اهداف

 

شاید مهم‌ترین هدف باشگاه مشتریان ایجاد ارتباط دو سویه با مشتری و ایجاد منافع مشترک است. تکرار خرید مشتری به همراه رضایت او از مجموعه تجاری. پر واضح است که راضی بودن مشتریان وابسته به عملکرد مجموعه تجاری است. بنابراین باشگاه مشتریان با استفاده از اطّلاعات جمع‌آوری شده می‌تواند آینده را ترسیم کرده و از دیدگاه اعضاء بهره ببرد و فروش خود را نیز بیشتر نماید.این کار باعث ایجاد رضایت مشتری، منافع بیشتر برای مشتری و همچنین فروش بیشتر برای مجموعه تجاری و در نتیجه رضایت طرفین خواهد شد.اصطلاح معروف برنده برنده

از دیگر اهداف ایجاد باشگاه مشتریان در مجموعه­ها،مقوله داده کاوی اعضاست.با امکان فراهم شده در یک باشگاه مشتریان می­توان از پردازش اطلاعات فروش و اطلاعات مشتریان در کنار هم بهره برد.به طور مثال رنج سنی،تحصیلاتی،منطقه سکونت،جنسیت و …خریداران اطلاع داشت و براساس آن داده­های با ارزشی از بخش فروش یا خدمات به دست آورد.

 

انواع باشگاه مشتریان

 

باشگاه مشتریان پس از شکل‌گیری باید تفاوتی بین افرادی که عضو این باشگاه هستند و دیگر مشتریان قائل شود. بنابراین هر فردی که از مجموعه خرید می‌کند لزوماً نباید عضو باشگاه شود. حضور داوطلبانه و ایجاد حداقل‌های شرایط عضویت (مثلاً خرید به میزان تعیین شده)، یکی از مهم‌ترین سیاست‌های اجرای باشگاه مشتریان و عضوگیری است. زیرا داشتن اعضای فراوان نشانگر موفق بودن باشگاه نیست. بلکه باید اعضای باشگاه، فعال و آگاه از اینکه عضو باشگاه مشتریان هستند خرسند باشند.

چگونگی راهبری باشگاه مشتریان بسیار پراهمیت تر از داشتن چنین تشکلی است. اگر باشگاهی ایجاد شود و خدمات متناسب و وابسته به مشتریان ایجاد نشود، از اهداف آن فاصله می‌گیرد. شاید به راحتی بتوان تضمین کرد که اگر درست و با برنامه پیشرفت به فروش بیشتر و سود فراوان تر خواهد رسید. نتیجه‌ای که هدف نهایی ایجاد باشگاه مشتریان برای مجموعه‌های اقتصادی است.

معمولا تشکیل سطوح مشتری و تفکیک در بین اعضا می­تواند نوع باشگاه را متفاوت نماید:برخی باشگاه مشتریان در یک سطح پایه گذاری و اداره می­شوند.این باشگاه­ها به تمام اعضای باشگاه مشتریانشان به یک دید نگاه می­کنند و بدین ترتیب رفتار مشابهی با دیگر اعضای باشگاه دارند.برخی نیز پس از مدتی اعضا باشگاه را به دسته­های مختلفی تفکیک می­کنند،تا برای اعضای فعال تر خدمات بهتری ارائه کرد.

باشگاه مشتریان همزمان با بزرگتر شدن می­تواند دسته بندی بین اعضا ایجاد کرده خدمات را برای هر دسته متفاوت ایجاد کرد. این تفکیک معمولاً به میزان خرید مشتری و جایگاه او برمی‌گردد. ایجاد اشتراک و دسته‌های: اولیه، نقره‌ای، طلائی و پلاتینیوم بر اساس همین نگاه شکل می‌گیرد. تفکیک مشتریان می‌تواند با نگاه‌های متفاوتی بسته به هر تجارت پایه‌گذاری شود. در اجرای چنین عملکردی مسلماً مشاور خوب و با تجربه تضمین‌کننده موفقیت پروژه‌است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *