مدل کسب و کار چارچوبی برای چگونگی خلق ارزش توسط یک شرکت است. در نهایت، این پتانسیل یک کسب و کار را به ذات آن تقطیر می کند. یک مدل کسب و کار به سوالات اساسی در مورد مشکلی که قرار است حل کنید، نحوه حل آن و فرصت رشد در یک بازار معین پاسخ می دهد.
آیا ایجاد یک مدل کسب و کار موفق ضروری است؟
چه در حال شروع یک سرمایه گذاری جدید، چه در حال گسترش به یک بازار جدید، و یا تغییر استراتژی رفتن به بازار خود، شما می توانید از یک مدل کسب و کار استفاده کنید تا مفروضات و تصمیمات اساسی در مورد فرصت ها را در یک مکان ثبت کنید و مسیر موفقیت را تعیین کنید.
مدل کسب و کار در مقابل طرح کسب و کار
مدل های کسب و کار و طرح های تجاری هر دو ابزار مهمی هستند که به شما در ایجاد و اصلاح استراتژی خود کمک می کنند. بسیاری از اوقات هنگام پیگیری یک ابتکار تجاری جدید از هر دو استفاده خواهید کرد، اما هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می کنند.
نمونههای مدل کسبوکار متعددی برای انتخاب وجود دارد، و مدل کسبوکار بهینه برای هر شرکت متفاوت است – بسته به صنعتی که در آن هستید و مشکلی که میخواهید برای مشتریان خود حل کنید.
برخی از انواع مدلهای کسبوکار محبوبتر هستند و برای صنایع خاص بهتر از سایرین کار میکنند. برای مثال، شرکتهای نرمافزار بهعنوان سرویس (SaaS) اغلب از مدلهای تجاری اشتراک و فریمیوم استفاده میکنند. این باعث میشود نرمافزار برای مشتریان در دسترستر باشد و در عین حال درآمد مکرر ارزشمندی را برای کسبوکار فراهم میکند. از سوی دیگر، بسیاری از پلتفرم های رسانه های اجتماعی از مدل های کسب و کار درآمد پنهان برای کسب درآمد از طریق تبلیغات استفاده می کنند. این شرکت ها با ارائه دسترسی کامل به پلتفرم به صورت رایگان، کاربران بیشتری را جذب می کنند. به نوبه خود، این امر باعث ایجاد مخاطب ارزشمندتری برای تبلیغ کنندگان می شود.
همچنین ارزش در نظر گرفتن انواع مدل های کسب و کار رقبای شما را دارد. بگویید که رقیب شما از یک مدل کسب و کار اشتراکی بدون گزینه رایگان استفاده می کند. اگر یک مدل فریمیوم ارائه می دهید، ممکن است بتوانید مشتریان جدیدی (از جمله برخی از مشتریان رقیب خود) را جذب کنید که ترجیح می دهند قبل از خرید یک محصول را به صورت رایگان امتحان کنند. در این مثال، انتخاب یک مدل کسبوکار متفاوت از رقبا میتواند به شرکت شما مزیت بدهد.
در نهایت، بهترین مدل کسب و کار برای شرکت شما بستگی به این دارد که چه چیزی برای محصول و مشتریان شما مناسب است. اما چه از یک الگوی نمونه کسبوکار استفاده کنید یا یک الگوی جدید اختراع کنید، ایجاد یک مدل کسبوکار نیازمند تحقیق، برنامهریزی و تجزیه و تحلیل قابل توجهی است.
طرح کسب و کار شما احتمالاً شامل اهداف شرکت شما، منابع و روش هایی است که برای دستیابی به آن اهداف استفاده خواهید کرد، و حتی جدول زمانی مورد انتظار و عملکرد مالی شما. مدل کسب و کار و طرح کسب و کار شما با هم، ارزش مورد نظر محصول شما و نحوه برنامه ریزی شما برای ارائه این ارزش به مشتریان را توصیف می کند.